A MEDITÁCIÓ
egy "tudat-building",
tudat- és agyépítés:
belső (ön-) és külső valóság megfigyelés
az "egyhegyűségen" át az elmélyülésbe.
BELSŐ KOMMUNIKÁCIÓ
- gyakorlásának egyik legfőbb alapelve a nem-ártás (ahimsa), azaz erőszakmentesség.
BELSŐ KOMMUNIKÁCIÓ
- gyakorlásának egyik legfőbb alapelve a nem-ártás (ahimsa), azaz erőszakmentesség.
Általa változik a szemléletmód, s ez kihat a viselkedésre is.
A keletiek nem ismerték az idegpályák, neurotranszmitterek és hormonok működését, -amelyet a modern orvostudomány és agy/idegkutatás fedezett fel,- mégis tudták, hogy a meditáció megvalósítása egy folyamat, és szabálya a naponkénti gyakorlás, időszakos elvonulásokkal.
A keletiek "bhavana"-nak nevezik, ami "kiművelést"
jelent. Azaz, hogy ki kell művelni idővel, türelemmel, gyakorlással a magas
tudatállapotot, majd a végső valósággal való egyesülést, csakúgy, ahogy a
testépítésben a testet.
Mindegyik a természet jellegzetes ritmusa szerint
halad, s két meditációs állapot közt nincs nagy változás, spirituális,
hollywoodi tudatrobbanás, de egy idő után egyszer csak észrevesszük magunkon,
hogy ellenállhatatlanul és visszafordíthatatlanul kifejlődtek bennünk mélyen a
szívünkben a kielégítő békesség, együttérzés, szeretet, öröm, és bölcsességet
előidéző tudatállapotok, olykor különleges tudati képességek, vagy akár a
hétköznapi életben is hasznos fókuszálási képesség, memóriajavulás, rálátási
képesség, többletenergia az élet dolgaihoz, stb.
A lényegi különbség vallás és meditáció között:
- A vallásban előírunk magunknak nagy szentektől kölcsönzött elveket és minőségeket, amiket aztán önleküzdéssel próbálunk elérni, de az egyenleg sokszor csak nagyobb elfojtás, önmagunkkal folytatott titkos küzdelem és spirituális szereppróbálgatás.
- A meditáció
esetében egy idő után abbahagyjuk az önleküzdést, és magától megvalósul mindaz,
amit a vallások céloznak, mégpedig azért, mert a tudat eredeti, spontán
természete nyilvánul meg anélkül, hogy neurotikus csomókat kötnénk rá.
Felcseperedésünk során, az élet hullámhegyeit és
-völgyeit megélve, egyre csak csomókat kötünk a tudatunkra, míg végül
egy
kellemesre szocializált görccsé válunk belül.
Erre a vallási kényszerből az önleküzdéssel további
merevítéseket építhetünk ki.
A meditációban viszont az történik, hogy leülünk
és
abbahagyunk minden tudati öncsomózást,
próbálkozást, erőlködést, önnevelést és
önleküzdést.
Ehelyett csak megfigyeljük tudatunkat. Ennek hatására minden
tudati csomó, görcs, beidegződés felszínre jön, és ha nem reagálunk, csak
elfogadóan figyeljük, akkor kioldódik, és el is megy tőlünk, magától megtisztul
a tudatunk!
Önmagunkat, gyakorlótársainkat és a példaképeinket, mestereket is
élesebben látjuk, és csökken az idealizálás (felértékelés), és a devalválás
(leértékelés) is.
Emellett megtartjuk az úton a józan eszünket (az idealizálás ellenszereként), és együttérzésünket (a leértékelés és csalódás ellen). Amikor pedig tudatunk megtisztult, akkor az a tudati alap ragyog bennünk és rajtunk át a világra, amely a csomókötés előtt volt (gyakran életekkel ezelőtt!!!), és alatta is ottmaradt a tudat eredeti természete, ami nem más, mint a
Emellett megtartjuk az úton a józan eszünket (az idealizálás ellenszereként), és együttérzésünket (a leértékelés és csalódás ellen). Amikor pedig tudatunk megtisztult, akkor az a tudati alap ragyog bennünk és rajtunk át a világra, amely a csomókötés előtt volt (gyakran életekkel ezelőtt!!!), és alatta is ottmaradt a tudat eredeti természete, ami nem más, mint a
BÉKE, SZERETET, BÖLCSESSÉG, és ERŐ.
A Meditációról való tudás és szemlélet nem filozofálásra való, mert az per definitio a gondolatok használata a tudatban, azaz az elme, az ego megerősítése, fenntartása. Ezért pusztán elmélkedni, gondolkodni, vitázni, beszélgetni, stb., a valóságról nem vezet el a valósághoz, csak az arról való beszédhez, vitához, stb. A gondolkodás, filozofálás még akkor is, ha a tartalom a végső valóságról szól, nem vezet túl a gondolkodó elmén.
Márpedig a meditáció akkor következik be, amikor elcsitul a gondolkodó elme, meghaladjuk a gondolatok szövedékéből összeálló egónkat, azaz elérjük a gondolaton, elmén, egón túli belső elmélyedést.
Ezért a tan elmélete, filozófiája az irányadó tájékoztató, a belső úton ez az Ariadné-fonala, a térkép, a vezérelv.
Vezető funkciót tölt be tehát az elmélet a gyakorlás számára, de a tényleges megtapasztalás az átélés az élmény a gyakorlásban tud csak létrejönni. Az elmélet a gyakorlást támogatja tehát, nem önmagában lévő, nem a kíváncsiság kielégítésére és kellemes intellektuális élmények gyűjtésére való.
Két alappillére a
a) mentális
nyugalom/koncentráció – bele tudsz menni és ott maradni: ehhez „tárgyak
kellenek”, és 8 fokozata van; az akadályokra vigyázni kell (érzéki vágyak,
elutasítás, tompaság, nyugtalanság, kétely)
b) és
a bölcsesség kifejlesztése – képes vagy megfigyelni mi van ott, mi az, milyen:
„a dolgokat úgy látni, ahogy azok vannak” (nem az ego és elme szűrőjén át)
- éberség –
képes lenni folyamatosan jelen lenni
- semlegesség – nem reagálni a megfigyelt dolgokra, önmagában szemlélni mindent, ego
mentesen (én-viszonyulás, és kommentek nélkül)
Kitartó gyakorlás során beálló fokozatos és progresszív
figyelmi kifinomodás zajlik, ami garantáltan bekövetkezik mindenkinél, aki
végzi.
Ám amíg nem vagyunk tudatában pontosan
testérzeteinknek és a
belső történéseknek,
addig szó sincs sem személyiségfejlődésről, sem
megvilágosodásról.
Ezek mind a terápiához, mind a bölcsességmeditációhoz belépő
kulcsok.
۞۞۞
Te mit érzel most?
Bármivel találkozz is váratlanul, szemléld meditációval
۞۞۞
Video (8'34)
Hogyan alakítja át a meditáció az agyunkat?
(A magyar feliratot be tudod kapcsolni a beállításoknál!)
- Sara Lazar TEDx Cambridge
۞۞۞
És egy kicsit komolyabb, részletesebb magyarázat magyarul:
Beszélgetések a meditációról egy magyar szakemberrel,
dr. Daubner Béla pszichoterapeuta-jógaoktatóval
Készítette: Kaló Jenő; 1-2. rész
dr. Daubner Béla pszichoterapeuta-jógaoktatóval
Készítette: Kaló Jenő; 1-2. rész
&
۞۞۞
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.